Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2013

Αρχαία ελληνικά αγγεία, με κινούμενες παραστάσεις!

Κινούμενες εικόνες στα αρχαιοελληνικά αγγεία; 
Ναι!
Το Ure Museum of Greek Archaeology του Πανεπιστημίου του Reading (νοτιοανατολικά του Λονδίνου) πραγματοποίησε ένα πρόγραμμα, που το ονόμασε Panoply (Πανοπλία), προκειμένου να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των μαθητών της περιοχής για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.

Το πρόγραμμα διευθύνεται από την Sonya Nevin, ειδικευμένη πάνω στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, και τον Steve Κ. Simons, ειδικό πάνω στα animations (κινούμενες εικόνες).

Το τελικό αποτέλεσμα είναι η παραγωγή μιας σειράς πολύ σύντομων ταινιών κινουμένων σχεδίων, με ιστορίες που εμπνεύστηκαν από πραγματικές σκηνές που κοσμούν κάποια αγγεία.

Απολαύστε τα!

(Πριν από κάθε video αναφέρουμε και το πρωτότυπο έργο που αποτέλεσε την βάση για το κάθε κινούμενο σχέδιο.)

Οι δρομείς
Μια ομάδα δρομέων στους Ολυμπιακούς αγώνες, ζωντανεύει σ' αυτό το θραύσμα από ένα αγγείο:





Αχιλλέας και Αίαντας
Ο Αχιλλέας παίζει "πεντάγραμμο" (αρχαίο παιχνίδι, που παιζόταν με ζάρια και με πιόνια ή πούλια) με τον ξάδελφό του τον Αίαντα, κατά την διάρκεια της πολιορκίας της Τροίας (Τρωικός πόλεμος).
Η μουσική είναι από την Κρίστυ Στασινοπούλου.
(Αττικός Αμφορέας τύπου Α, του 540-530 π.Χ.- Μουσείο του Βατικανού)





Η Αμαζόνα
Μία σκηνή δράσης, από την ζωή των μυθολογικών Αμαζόνων: Κάποιος άνθρωπος προσπαθεί να χτυπήσει μια αμαζόνα, όμως εκείνη προλαβαίνει και τον σκοτώνει.
Μουσική: Conrad Steinmann (melpomen.ch)
(Σκύφος, του 510-500 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)





Η μάχη
Απόσπασμα σκηνής μάχης οπλιτών.
Μουσική: Conrad Steinmann (melpomen.ch)
(Λεκανίς, του 550 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)





Έρως και Αφροδίτη
Ο φτερωτός Έρωτας (γιος της θεάς Αφροδίτης) κτυπά με τα βέλη του έναν νεαρό ο οποίος ερωτεύεται κεραυνοβόλα την κοπέλα που κάθεται μπροστά του.
Η μουσική είναι του Jamie Masters για το θεατρικό έργο του Ευριπίδη: "Ιππόλυτος".
Αλάβαστρο από την Απουλία, του 350-340 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)

 




Ηρακλής και Τρίτωνας
Ο Ηρακλής παλεύει (και σκοτώνει) τον Τρίτωνα, έναν θαλάσσιο δαίμονα (αυτή η μάχη έχει απεικονισθεί και στο αέτωμα του αρχαίου ναού της Ακρόπολης: Εκατόμπεδου).
Μουσική: Conrad Steinmann (melpomen.ch)
(Αμφορέας με λαιμό, του 525-500 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)

΄


Η Μέδουσα (Γοργώ)
Ένας περαστικός κοιτάζει την μορφή της Μέδουσας που είναι σχεδιασμένη σε ένα δοχείο (κύλικα). Αυτή "βγαίνει" από το δοχείο και παρουσιάζεται μπροστά του σαν πραγματική γυναίκα. Ο άτυχος περαστικός με το που την βλέπει πετρώνει. Αμέσως μετά εμφανίζεται ένας πολεμιστής που την αποκεφαλίζει και για πιο πλήρες αποτέλεσμα σπάει και το δοχείο που την απεικόνιζε.
Μουσική: Conrad Steinmann (melpomen.ch)
(Κύλικας, του 525-500 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)





Η Πανδώρα
Ο μύθος της Πανδώρας που ανοίγει από την περιέργειά της το δοχείο που της είχαν δώσει οι θεοί με την εντολή να μην το ανοίξει (do not open), με όλα τα κακά και τις δυστυχίες του κόσμου και όλα αυτά σκορπίζονται στην Γη. Η ελπίδα (hope), όπως ήταν φυσικό, έμεινε τελευταία...
Μουσική: Παναγιώτης Στέφος και η εταιρεία Λύραυλος
(Λήκυθος, του 450 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)





Πέλοψ και Οινόμαος
Αυτό το κινούμενο σχέδιο βασίζεται στον μύθο του Πέλοπα (ναι, αυτού που έδωσε το όνομά του στην Πελοπόννησο!) ο οποίος αγωνίστηκε σε αρματοδρομία ενάντια στον Οινόμαο προκειμένου, αν κερδίσει, να παντρευτεί την κόρη του.
(Εδώ, ο Οινόμαος καθυστερεί να ξεκινήσει επειδή πίνει κρασί).
Μουσική: του Jamie Masters για το θεατρικό έργο του Ευριπίδη: "Ιππόλυτος".
(Αττικός μελανόμορφος σκύφος, του 500-475 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)




Οι σειρήνες
Σύμφωνα με τον μύθο, οι σειρήνες ήταν υπηρέτριες της Περσεφόνης. Όταν αυτή απήχθη από τον Άδη, η μητέρα της η Δήμητρα τους έδωσε σώμα πουλιού, για να μπορούν να πετούν, μπας και την βρουν πιο εύκολα. Έτσι οι υπηρέτριες, μεταμορφωμένες, με κεφάλι γυναίκας και σώμα πουλιού, ξεχύθηκαν στις θάλασσες για να βρουν την Περσεφόνη.
Μουσική: Conrad Steinmann (melpomen.ch)
(Αττική μελανόμορφη λήκυθος, του 550-525 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)





Χορός
Αρχαίος και σύγχρονος χορός, αρμονικά μαζί, πάνω σε ένα αγγείο.
Μουσική: Stefan Hagel, του Ινστιτούτου Μελέτης Αρχαίου Πολιτισμού.
(Ετρουσκική μελανόμορφη οινοχόη, του 525-500 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)





Το ανθρωποφάγο φυτό
Εμπνευσμένο από διάφορες τρομακτικές ιστορίες της ελληνικής μυθολογίας, το παρακάτω κινούμενο σχέδιο δείχνει την εικόνα ενός διακοσμητικού φυτού πάνω σε ένα αγγείο το οποίο, με την φαντασία των σχεδιαστών, μετατρέπεται σε σαρκοφάγο - ανθρωποφάγο φυτό.
Μουσική: Stefan Hagel, από το Ινστιτούτο Μελέτης Αρχαίου Πολιτισμού.
(Ερυθρόμορφη πελίκη από την Απουλία, του 370-340 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)





Η αγάπη για την δόξα και την τιμή
Ο Οδυσσέας παίρνει μέρος στους αγώνες που διοργάνωσαν οι Φαίακες προς τιμήν του. Όταν πηγαίνει στεφανωμένος στο συμπόσιο, διηγείται τις περιπέτειές του. Δεν χαίρεται όμως καθόλου όταν βλέπει να επισκιάζεται από ζογκλέρ, κάτι που φαίνεται από την αντίδρασή του.
Μουσική: Stefan Hagel, από το Ινστιτούτο Μελέτης Αρχαίου Πολιτισμού.
(Ερυθρόμορφος κρατήρας από την Απουλία, του 370-350 π.Χ. - Μουσείο Ure του πανεπιστημίου του Reading)

 Πηγές:
  • Το θέμα το πρωτοείδαμε στην Lifo.
  • Από κει και μετά το εμπλουτίσαμε με την αναζήτησή μας στην ιστοσελίδα του προγράμματος (στην οποίαν μπορείτε να ανατρέξετε, αν θέλετε να δείτε τα videos από το πρωτότυπο και να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες):
    http://panoply01.worldsecuresystems.com/
  • Πληροφορίες (για την ακρίβεια τα ΠΑΝΤΑ) για τα είδη των αγγείων μπορείτε να διαβάσετε στον ιστότοπο: http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/AR/ar.ag/aggeia.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου